In Memoriam Králik Lajos

.

 

 

 

 

 

A rövid gyászhírt követően álljon itt egy részletesebb, fényképekkel illusztrált megemlékezés, Králik Lajos bácsiról, a Gyöngyösi repülés kiemelkedő alakjáról. Tények, dátumok, adatok. Ajánljuk mindazoknak kik közel álltak hozzá, illetve kolégái, repülős társai voltak, valamint mindekinek aki ilyen olyan módon ismerte Tatát. Ezzel a kis összefoglalóval (mely élete fontos állomásait ismerteti) szeretnénk méltó emléket állítani neki.

 

Sokan nem is tudják milyen gazdag repülős múlttal rendelkezett. Soha nem kérkedett, mindig csendes ember volt. Ha viszont kérdezték sok tanulságos történetet tudott mesélni a Gyöngyösi repülés történetéről. Hiszen maga is aktív tagja, résztvevője volt az eseményeknek egészen haláláig. Búcsúzzunk tőle e sorok olvasásával és a régi idők felelevenítésével.

 

   

 Repvezként

 

 

 Repülős pályafutása

 

B vizsga: 1952. november. 2.

 

C vizsga: 1954. május. 23.

 

Ezüstkoszorú

 

Sorszám: 411

 

Időtartam: 5 óra 40 perc 1956. VI. 22.

 

Magasság: 2251m 1956. VI. 22.

 

Távolság: 76  km 1958. VI. 09.

 

Kiállítva: 1958 XII. 06

 

 
PO-2 vel Hasznoson    Algyő, motoros iskola. Az első egyedül repülés után
     

 

 

Aranykoszorú

 

Sorszám: 425

 

Időtartam: 5 óra 40 perc 1956. VI. 22.

 

Magasság: 4700m 1993. VII. 24

 

Távolság: 310  km 1992. VII. 25.

 

Kiállítva: 1994 II. 25.

 

 

 
A pipishegyi hangárban     Szellőben Pipishegyen 
     

Repült idő

 

Vitorlázó géppel:  1143 óra 38 perc

 

Felszálások száma:  Gumis 20, Csőrlés 4258, Vontatás 663

 

Motoros géppel:  355 óra

 

Felszálások száma:  1005 ebből közel 750 vitorlázógép vontatás

 

Repült típusok:  PO-2, Zlin 326 Trener, Bücker 131, Bücker Bestmann, Zlin 381 Fecske

 

 
  Szolnok 1949
     
 
Pipishegy start      Lajos feleségével a pipishegyi hangár előtt 
     
 
Pipishegyen a Fecske szárnyán      Tiszti iskolás egyenruhában 

 

 

Életrajza

 

1942-től ipari tanuló évek Verik Géza műhelyében

 

1948-49 repülőgépszerelő Budaörsön

 

1949-50 vadászpilótának képezték ki a Szolnoki Killián Főiskolán, de leszerelték a „keze” miatt

 

1950-től autószerelőként dolgozott az AKÖV-nél, később az AFIT-nál dolgozott szintén autószerelő/ adagoló, porlasztó beállító szakmunkásként

 

1960-66 között leérettségizett, majd elvégezte a gépipari technikumot

 

A középiskolai évek után Berlinbe utazott azzal a céllal, hogy szakmai tudását tökéletesítse a belső égésű motorok adagoló/porlasztó beállítása területén

 

1972-től 1988-as nyugdíjba vonulásáig az Autóklub segélyszolgálatánál, mint ,,sárgaangyalos” dolgozott.

 2007-ben bekövetkező agyvérzése után már nem repülhetett és nem is tudott kijárni a repülőtérre, csak nagyon ritkán. A repülés iránt érzett szerelme azonban haláláig nem szűnt meg. Amíg tudott járni, addig minden nap kémlelte a Sárhegy feletti eget, mert tudni akarta, hogy repülnek-e repülőtársai.

 

 

 Tata 2004-ben még aktív repülősként 

 A képeket és az információs anyagot a család nevében Vaka Péter bocsátotta rendelkezésünkre.

 

Tata       1928 December 20 - 2010 Április 12

Mély megrendüléssel, és döbbenettel hallottam a megkésett hírt, hogy Králik Lajos bácsi - Tata - végleg eltávozott közölünk. Ahogy Ménes Feri mondaná: megcsinálta az utolsó leborítást. 81 eseményekben gazdag évet tudhat maga mögött. Ő volt a legaktívabb, veterán repülő aki mindig és mindenkinek önzetlenül segített a repülőtéren. Amivel csak tudott. Ha más nem akadt, csőrölt reggeltől estig. Hihetetlen mennyi energiát tudott szeretett sportjába fektetni. Öregen, betegen is. Végtelen jámborsága, szelídsége, ugyanakkor a szabályok mindenkori betartását sulykoló szigora mindannyiunkat megérintett.  Repülés szeretete példaként kell, hogy álljon mindenki előtt. Emlékét tisztelettel megőrizzük.
 
A Mátra Aero Club tagsága nevében,
 
Kiss Gyula

 

Atkári Fejlesztések

Néhány hasznos, aktuális információ:
 
Gőzerővel folyik az Atkári repülőtér infrastruktúrájának fejlesztése. Juhász Józsi lett megbízva a repülőtér teljeskörű üzemeltetésével. Folyamatosan dolgozunk a "vizesblokk" konténer kialakításán. Elkészültek a villanyszerelési munkálatok, az egyéb épületgépészeti és belső burkolási feladatokat még ebben a hónapban be szeretnénk fejezni. Amint az időjárás engedi megkezdjük a közművek (szennyvíz tároló, csatorna, vezetékes víz) kialakítását. A cél, hogy üzemkezdésre a kempingben legyen klotyó és fürdési lehetőség, amivel biztosítani tudjuk klubtagjaink és vendégeink minimális komfortját.

 

A "nagy" madár

Megérkezett!

 

Meglett a még nyári táborban tett kissé kalandosra sikerült túránk eredménye! Először KGyula új szállítókocsijáért mentünk Szlovákiába, majd miután hazaértünk az egynapos utazásból, a Nimbust bele is próbáltuk új lakhelyébe. Másnap hajnalban Sajti és KGyula kevesellve az izgalmakat neki is vágtak az újabb utazásnak. Irány Prievidzába az Aerospoolhoz, ahol a gép gelcoat cseréjét végezték el. Mostanra kész lett a madár, és már itthon van. Így el is tudta foglalni helyét a már így is jól megtömött hangárban.      Szó mi szó, gyönyörű lett. A többi munkát Józsi fogja eszközölni rajta és ha minden igaz nyárra üzembe is lesz állítva. 

 Reméljük hogy a belefektetett munka, izgalom és pénz megtérül sok élvezetes repült óra és ebből következő eredmény formájában.

 

Gratulálunk Gyuszinak a géphez!

 

Libelle!

 

 

 

Ismét egy remekmű gördült ki Váradi Laci restauráló műhelyéből. Elkészült a Libelle múzeumi replikája. A másolat részletekben gazdag, és szinte tökéletesen adja vissza a kor technikai megoldásait. A Libelle hamarosan látható lesz a Műszaki és Közlekedési Múzeum - Repüléstörténeti és Űrhajózási Kiállításán.

 

 

 

 

Az első Magyar motoros repülőgép

 

Adorján János gépészmérnök, repülőgép-tervező a hazai repülés egyik úttörő személyisége, gépészmérnöki oklevelét Stuttgartban szerezte 1903-ban, hol Gottlieb Daimler tanítványa és pártfogoltja volt. 1906–1909 között Párizsban az autóiparban működött, s az akkor kibontakozó francia aviatika hatására kezdett repüléssel foglalkozni. Hazatérve – Magyarországon elsőként – megtervezte és hazai cégekkel elkészíttette repülőgépét és gépének motorját. 1909-ben gróf Andrássy Géza támogatásával, Blériot monoplánjának mintájára építette meg a „Libelle” (Szitakötő) nevű, kéthengeres (18,4 kW-os) Adorján-Dedics motorral szerelt repülőgépét. Első, sikeres felszállását 1910. január 10-én hajtotta végre. A próbaút egyben az első olyan alkalom volt, amikor magyar pilóta magyar tervezésű és kivitelezésű repülőgéppel repült.

 

A szöveg a magyar Wikipédia, Adorján János szócikkéből származik.

 

Új MVSZ és MAC szabályzatok

MVSZ szabályzatok

A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség (MVSZ) a FAI SC3 (Sporting Code) változásaival összhangban, módositotta az érvényes FAI jelvények és Diplomák Szabályzatát, valamint a Rekordszabályzatot. A módositások 2009 November 01-től érvényesek.

 

Az új szabályzatok letölthetők az MVSZ oldaláról, illetve MAC klubtagoknak direkt hozzáférés biztositott minden érvényes szabályzathoz a letöltések rovatban. Kérek minden MAC-os vitorlázórepülőt az új előirások tanulmányozására. A 2009-2010 évi téli, elméleti továbbképzésen részletesen ismertetve lesznek a legújabb hatósági és szakszövetségi szabályzatok módositásai. 

MAC előírások

Kiadásra került az 1/2009-es szakmai vezetői körlevél az Atkár Margit-kút nem nyilvános le-és felszállóhely repülési előírásaival kapcsolatban. Ezzel párhuzamosan átdolgoztuk a klub repülési szabályzatát is. Felhívom minden repülő sporttárs figyelmét arra, hogy 2009 November 15.-től az Atkáron tervezett repülések, üzemnap szervezés, hangár tárolás és egyéb gatya ügyekben keressétek Juhász Józsi elnököt.

 

Feltöltöttük a 3933-as Bocian és a 4033-as Nimbus-2 légiüzemeltetési utasításait is. Minden típussal rendelkező, illetve típus várományos pilótát kérek a dokumentumok részletes tanulmányozására.

A MAC-os dokumentumok klubtagok számára elérhetőek a letöltés rovatban.

Külsősök az info@matra-aero.hu címre küldött levélben igényelhetnek nyilvános, egyesületi dokumentumokat.

 

 

Új bázisrepülőtér

 
Az elmúlt napokban  sikerült megállapodnunk az Atkár-Margitkút repülőtér   tulajdonosával, Váradi Lacival néhány, a MAC jövőbeni terveit jelentősen befolyásoló kérdésben. Egyesületünk stabil, biztonságos működte- tését csak saját tulajdonú területen tudjuk elképzelni, és Laci, nagyon kedvező ajánlatára nem tudtunk nemet mondani.  
 
Így a 2010-es évadtól a Mátra Aero Club bázisa az Atkár-Margitkút nem nyilvános le- és felszállóhely. Biztosak vagyunk abban, hogy az együttműködés eredményeként Atkáron meg tudjuk valósítani hosszútávú elképzeléseinket.
     
 

 

Bővült a géppark!

Újabb légi technikával bővült a MAC gépparkja!!

 A lassan beköszöntő ősz elejére megérkezett a Tardosi család legújabb szerzeménye, egy SZD-36 A Cobra-15 típusú famadár! A gép szállító kocsijával együtt érkezett hozzánk Farkashegyről. Igen jó állapotú repülőt sikerült beszerezni viszonylag jó áron, de persze egy-két szépségpötty kijavítása néhány ápolás, valamint apróbb átalakítások eszközölve lesznek a téli időszakban, hogy a jövő szezont egy szinte tökéletes Cobrával tudjuk elkezdeni.

 Reméljük sok szép eredmény születik majd ezzel a jó kis géppel!

 

ÖPI-ÖFA 2009

Véget ért a kissé rövidre sikeredett, hagyományos ÖPI-ÖFA verseny Pipishegyen. Az idei eredmények a következőek:

Együléses kategória                                                                    Kétüléses kategória

 

1. Molnár Géza Mucha Std     1. Molnár Éva Falke
2. Bóna Zoltán Fóka C     Fehérvári Tamás  
  Gombos Zoltán     2. Benke Ica KA-7
3. Móczán János Vasama     Halmi Zsuzsa  
        3. Lóczi Zoltán Bocian
          Stifter András  
          + Tequila  

Gratulálunk a győzteseknek!

 

Túrák Szlovákiába

 Még a MAC tábor alatt utazott ki csapatunk Kassára KáGyula új ,Avionic szállítókocsijáért. Hazafelé hihetetlen nagy viharba kerültünk, de minden sérülés nélkül megúsztuk a kalandot. Pipishegyen azon nyomban bepakoltuk a Nimbust és másnap kora hajnalban indultunk Prievidzába az Aerospoolhoz, ahol a gép gelcoat cseréjét rendeltük meg. Előre láthatólag Novemberben készül el a gép. A tél folyamán Józsi elvégzi a még szükséges javítási munkákat és a hatósági vizsgára való felkészítést. Reméljük tavasszal már használhatjuk a madarat.