A "nagy" madár

Megérkezett!

 

Meglett a még nyári táborban tett kissé kalandosra sikerült túránk eredménye! Először KGyula új szállítókocsijáért mentünk Szlovákiába, majd miután hazaértünk az egynapos utazásból, a Nimbust bele is próbáltuk új lakhelyébe. Másnap hajnalban Sajti és KGyula kevesellve az izgalmakat neki is vágtak az újabb utazásnak. Irány Prievidzába az Aerospoolhoz, ahol a gép gelcoat cseréjét végezték el. Mostanra kész lett a madár, és már itthon van. Így el is tudta foglalni helyét a már így is jól megtömött hangárban.      Szó mi szó, gyönyörű lett. A többi munkát Józsi fogja eszközölni rajta és ha minden igaz nyárra üzembe is lesz állítva. 

 Reméljük hogy a belefektetett munka, izgalom és pénz megtérül sok élvezetes repült óra és ebből következő eredmény formájában.

 

Gratulálunk Gyuszinak a géphez!

 

Libelle!

 

 

 

Ismét egy remekmű gördült ki Váradi Laci restauráló műhelyéből. Elkészült a Libelle múzeumi replikája. A másolat részletekben gazdag, és szinte tökéletesen adja vissza a kor technikai megoldásait. A Libelle hamarosan látható lesz a Műszaki és Közlekedési Múzeum - Repüléstörténeti és Űrhajózási Kiállításán.

 

 

 

 

Az első Magyar motoros repülőgép

 

Adorján János gépészmérnök, repülőgép-tervező a hazai repülés egyik úttörő személyisége, gépészmérnöki oklevelét Stuttgartban szerezte 1903-ban, hol Gottlieb Daimler tanítványa és pártfogoltja volt. 1906–1909 között Párizsban az autóiparban működött, s az akkor kibontakozó francia aviatika hatására kezdett repüléssel foglalkozni. Hazatérve – Magyarországon elsőként – megtervezte és hazai cégekkel elkészíttette repülőgépét és gépének motorját. 1909-ben gróf Andrássy Géza támogatásával, Blériot monoplánjának mintájára építette meg a „Libelle” (Szitakötő) nevű, kéthengeres (18,4 kW-os) Adorján-Dedics motorral szerelt repülőgépét. Első, sikeres felszállását 1910. január 10-én hajtotta végre. A próbaút egyben az első olyan alkalom volt, amikor magyar pilóta magyar tervezésű és kivitelezésű repülőgéppel repült.

 

A szöveg a magyar Wikipédia, Adorján János szócikkéből származik.

 

Új MVSZ és MAC szabályzatok

MVSZ szabályzatok

A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség (MVSZ) a FAI SC3 (Sporting Code) változásaival összhangban, módositotta az érvényes FAI jelvények és Diplomák Szabályzatát, valamint a Rekordszabályzatot. A módositások 2009 November 01-től érvényesek.

 

Az új szabályzatok letölthetők az MVSZ oldaláról, illetve MAC klubtagoknak direkt hozzáférés biztositott minden érvényes szabályzathoz a letöltések rovatban. Kérek minden MAC-os vitorlázórepülőt az új előirások tanulmányozására. A 2009-2010 évi téli, elméleti továbbképzésen részletesen ismertetve lesznek a legújabb hatósági és szakszövetségi szabályzatok módositásai. 

MAC előírások

Kiadásra került az 1/2009-es szakmai vezetői körlevél az Atkár Margit-kút nem nyilvános le-és felszállóhely repülési előírásaival kapcsolatban. Ezzel párhuzamosan átdolgoztuk a klub repülési szabályzatát is. Felhívom minden repülő sporttárs figyelmét arra, hogy 2009 November 15.-től az Atkáron tervezett repülések, üzemnap szervezés, hangár tárolás és egyéb gatya ügyekben keressétek Juhász Józsi elnököt.

 

Feltöltöttük a 3933-as Bocian és a 4033-as Nimbus-2 légiüzemeltetési utasításait is. Minden típussal rendelkező, illetve típus várományos pilótát kérek a dokumentumok részletes tanulmányozására.

A MAC-os dokumentumok klubtagok számára elérhetőek a letöltés rovatban.

Külsősök az info@matra-aero.hu címre küldött levélben igényelhetnek nyilvános, egyesületi dokumentumokat.

 

 

Új bázisrepülőtér

 
Az elmúlt napokban  sikerült megállapodnunk az Atkár-Margitkút repülőtér   tulajdonosával, Váradi Lacival néhány, a MAC jövőbeni terveit jelentősen befolyásoló kérdésben. Egyesületünk stabil, biztonságos működte- tését csak saját tulajdonú területen tudjuk elképzelni, és Laci, nagyon kedvező ajánlatára nem tudtunk nemet mondani.  
 
Így a 2010-es évadtól a Mátra Aero Club bázisa az Atkár-Margitkút nem nyilvános le- és felszállóhely. Biztosak vagyunk abban, hogy az együttműködés eredményeként Atkáron meg tudjuk valósítani hosszútávú elképzeléseinket.
     
 

 

Bővült a géppark!

Újabb légi technikával bővült a MAC gépparkja!!

 A lassan beköszöntő ősz elejére megérkezett a Tardosi család legújabb szerzeménye, egy SZD-36 A Cobra-15 típusú famadár! A gép szállító kocsijával együtt érkezett hozzánk Farkashegyről. Igen jó állapotú repülőt sikerült beszerezni viszonylag jó áron, de persze egy-két szépségpötty kijavítása néhány ápolás, valamint apróbb átalakítások eszközölve lesznek a téli időszakban, hogy a jövő szezont egy szinte tökéletes Cobrával tudjuk elkezdeni.

 Reméljük sok szép eredmény születik majd ezzel a jó kis géppel!

 

ÖPI-ÖFA 2009

Véget ért a kissé rövidre sikeredett, hagyományos ÖPI-ÖFA verseny Pipishegyen. Az idei eredmények a következőek:

Együléses kategória                                                                    Kétüléses kategória

 

1. Molnár Géza Mucha Std     1. Molnár Éva Falke
2. Bóna Zoltán Fóka C     Fehérvári Tamás  
  Gombos Zoltán     2. Benke Ica KA-7
3. Móczán János Vasama     Halmi Zsuzsa  
        3. Lóczi Zoltán Bocian
          Stifter András  
          + Tequila  

Gratulálunk a győzteseknek!

 

Túrák Szlovákiába

 Még a MAC tábor alatt utazott ki csapatunk Kassára KáGyula új ,Avionic szállítókocsijáért. Hazafelé hihetetlen nagy viharba kerültünk, de minden sérülés nélkül megúsztuk a kalandot. Pipishegyen azon nyomban bepakoltuk a Nimbust és másnap kora hajnalban indultunk Prievidzába az Aerospoolhoz, ahol a gép gelcoat cseréjét rendeltük meg. Előre láthatólag Novemberben készül el a gép. A tél folyamán Józsi elvégzi a még szükséges javítási munkákat és a hatósági vizsgára való felkészítést. Reméljük tavasszal már használhatjuk a madarat.
 
  

 

MAC Tábor 2009

 
 Júliusban rendeztük meg a MAC első repülőtáborát. Sajnos a késve érkezett szállással és ellátással kapcsolatos információk miatt, kevés külsős repülő vett részt a szervezett üzemnapokon, és az igen változékony időjárás is jelentősen csökkentette a repülési napok számát. Ettől függetlenül aki akart az tudott repülni. Sok, új tipus repülés (Bocian, Foka 5) és néhány értékelhető MVK szám született.
Juhász Józsi felújított aggregátora kitűnőre vizsgázott. Erős, üzembiztos és a benzin fogyasztása is jóval az átlagos értékek alatt van.
 
Ezúton szeretném megköszönni minden lelkes közreműködőnek a sok munkát , segítséget amivel az üzemnapok kiszolgálását lehetővé tették.
 
                                                                            A tábor alatt készült képeket a galériában találjátok.
 

 

MAC Nyári Repülőtábor!

Tisztelt Sporttársak!

A MAC 2009 évi repülőtábora Július 4 és 19 között kerül megrendezésre. Az időjárástól függően minden nap tervezünk üzemet. A tulajdonosokkal történő megállapodás alapján a következő gépek bérlésére van lehetőség: Mucha Std., Bocian, Foka 5. Sajnos a közeltmúlt eseményei miatt csak csőrléses üzemet tudunk garantálni, de megfelelő igény esetén megpróbálunk egy bérelt vontatógépet Pipishegyen állomásoztatni a tábor idejére. 

A repülőtéren a rendezvény ideje alatt büfé üzemel. Szállásdíj (kőház, sátor, lakókocsi) 1300 Ft/fő/nap (illetve 1500 Ft ágyneművel), mely magában foglalja a konyha, budi és zuhanyzó használatot is. A szállásdíjakat a reptér gazdának kell befizetni. Lehetőség van vitorlázógépek tárolására a hangárban. A tárolási díj naponta 400 Ft, a szabadban történő nyűgözés ingyenes.

Kérünk minden érdeklődőt aki a táborban részt kíván venni, hogy legkésőbb Június 15-ig jelezze részvételi szándékát e-mailben, (joseph@matra-aero.hu) vagy telefonon a 06 20 777 9131 számon. A jelentkezésnél írjátok meg a minimális adatokat (szállás igény, hangártárolás igény, lakókocsi, sátor stb.). Köszönjük.

Tisztelettel,

MAC vezetőség 

 

Viszlát Oszkár!

Bevégeztetett. 2009 Május 1.-én végleg megállt a 19880867 gyári számú, HA-SEO lajstromjelű,  PZL-104 Wilga 35A motorja.
 
 
 
Annyira, hogy már egyetlen "50 órást" sem kell Opitz Karcsinak megütnie rajta. Sajnos.
 
A gép gyári kibocsátása után került Pipishegyre a Mátravidéki Szénbányák Repülőklubhoz (a Repülőklub Gyöngyös elődje) és az utolsó percig szolgálta a helyi sportrepülést. A balesetben szerencsére senki nem sérült meg komolyabban, csak Oszkár. Ő viszont halálosan.
 

 

 

A boldog békeidők, amikor még "hemzsegtek" a motoros gépek a hegyen

A műszak tiszteleg!

 

Az MHSZ megszűnésével elapadt központi források, súlyos helyzetet teremtettek a repülőklubok napi működését illetően. Ez alól a Gyöngyösi egyesület sem volt kivétel. Az egyre csökkenő ráfordítások a technika üzembentartását is sokkal  nehzebbé tették. Gyetus (Gyetvai Attila - klub elnök, rg. szerelő és vontató pilóta) távozásával, pedig kézről kézre adtuk (jogosítással rendelkező szerelők) az üzemeltetést. Amit lehetett, megtettünk érte. Eddig tartott.   Szomorú , hogy így végződött.......
 
Oszkár balesetével lezárult egy korszak Pipishegyen. A közeljövőben nem várható, hogy lesz állandó motoros gép Gyöngyösön, ami igen leszűkíti a lehetőségeket. Gondolok itt a vitorlázó repülőkre.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A vég 
 
A gépen valaha is dolgozó szerelők, mérnökök nevében
 
Kiss Gyula