MAC Március - Április

2009 tavasza is bővelkedett eseményekben. Csak röviden, pontokba szedve ismertetem az egyesületünk működésével kapcsolatos történéseket.

 

 

Március 21.-én tartottuk az első "évadnyitó" üzemnapot Pipishegyen. A sok munkával felújított agregátor sikeresen vizsgázott, - húz mint a veszedelem - és a sárga Légy is meg lett szellőztetve.

 

Április 24-26 között részt vettünk az Esztergomi klub által szervezett, Magyar Oldtimer Vitorlázórepülő találkozón, ahol a Június 18-ast mutatta be a MAC csapata (Vali, Árpi + 1 fő, Józsi, Sajti).

 

 

 

Április 28.-án állítottuk ki a zöld Muchát a Gyöngyösi óvodásoknak szervezett, közlekedési kiállítás keretein belül. Mindkét helyszínen nagy sikere volt a gépeknek.

 

Az eseményekkel kapcsolatos fotókat a galériába feltöltöttük.

 

Elkészült a "Macregátor"

 

A több hónapos munka és közös összefogás eredményeképpen befejeződtek az aggregátor felújítási munkái. Megtörtént a motorcsere, a differenciálmű rendbetétele és ami a legfontosabb, beépítésre került az új hidraulikus tengelykapcsoló szerkezet. Mindez nem jöhetett volna létre azok nélkül, akik munkájukkal, pénzükkel, felajánlásaikkal segítették a közös munkát. Külön szeretném megköszönni Tardosi Zsolt segítségét és anyagi hozzájárulását, a GYVSK "szakembereinek" a lakatos munkák és átalakításokban nyújtott segítségét, valamint minden közreműködőnek önfeláldozó támogatását. 

Kóré Vili Kitüntetése

A polgári repülés világnapja alkalmából Kóré Vili a Polgári Repülésért Érdemérem kitüntetésben részesült. Mint tudjuk Vili a vidéki repülőterek fejlesztésében szerzett hatalmas érdemeket. Munkájának köszönhető többek között bázisunk, a Pipishegyi repülőtér talpraállítása is.  Céltudatos és eltökélt vezetése alatt indult virágzásnak a repülőtér és a repülőklub is. Felépült az új iroda-műhely együttes (fehér ház), a szűkülő anyagi lehetőségeket a klub vállalkozási tevékenységgel (teherfuvarozás) és külföldi vendégrepülők táboroztatásával kompenzálta. Vili távozásával nem csak a fejlődés és a fejlesztések lassultak majd álltak le teljesen, hanem az állagmegóvási és szintentartási munkák is. Ezért tart a repülőtér ma ott ahol. A negatív folyamatok megállítására azonnali intézkedésekre és a repülőtéren működő egyesületek összefogására, közös munkájára van szükség.

Kóré Vili a Vidéki Repülőterek Szövetsége (VRSZ) felterjesztésére kapta meg a megérdemelt kitüntetést. Erőfeszítéseinek eredménye a Fertőszentmiklósi repülőtér létesítése is. Kívánunk a további munkájához egészséget és legalább annyi energiát mint amennyit eddig befektetett a vidéki és kistérségi repülőterek fejlesztésébe.

Fotó: Őcsényi Repülőklub Forrás: MVSZ, Daró János

 

MAC MRSZ tagság

Az MRSZ 2008 December 17.-i elnökségi ülésén a MAC tagfelvételmi kérelmének helyt adott, és így egyesületünk immár a Magyar Repülő Szövetség tagegyesületeként, a vitorlázórepülő szakágban az MVSZ szakszövetségi irányítása és felügyelete alatt végzi munkáját. Kérek minden MAC tagot a szakszövetségi előírások és utasítások maradéktalan, szakszerű betartására.

 

Jön a Boci!

Hamarosan befejeződik a HA-3933 -as Bocian gyári nagyjavítása Jezówban. Terveink szerint tavasszal hozzuk haza az új madarat. A nagyjavítással párhuzamosan megtörtént a kötött üzemidő korlát kiterjesztése is a BE-032/2003 bulletin alapján. Ennek megfelelően a 3933-as "borjú" 4000 óráig üzemeltethető a normál ellenőrzési rendszer (50 órás + éves felülvizsgálat) szerint. A 4000 óra elérése után pedig a Lengyel fagépeknél már ismert állapot szerinti (200 óránkénti szerkezeti vizsgálat) üzemeltetési szabályok szerint repülhet tovább.

 

 

Reméljük sokáig használhatjuk ezt a gyönyörű, klasszikus kiképzőgépet. Sajnos hazánkban egyre kevesebb Boci repül, pedig az öregebb Gyöngyösi pilóták emlékezhetnek azokra az időkre amikor még Pipishegyen is volt belőle egy szebb napokat megért (HA-5195) példány. És pont emiatt szeretném megköszönni minden MAC-os áldozatos közreműködését, munkáját aminek eredményeként talpra tudtuk állítani ezt az öreg vitorlázó gépet és így ismét lesz Bocian a hegyen. További fotókat a galéria rovatban találhattok a MAC flotta mappában.

 

"Macregátor" Blues

A földi technika téli karbantartása és ellenőrzése gőzerővel beindult. Az elmúlt hétvégeken az aggregátor került terítékre. Tardosi Zsolt művezetésével motorcserét hajtottunk végre. Hátra van még a differenciálmű és a kuplung szerkezet javítása. A tavaszi kezdésre mindenképpen kifogástalanul működő, üzembiztos aggregátorra van szükség. Annál is inkább mivel Bocianunk nagyjavítása véget ér Jezówban és ehhez a géphez kell a vonóerő. Köszönjük minden közreműködőnek a segítséget és a munkában való részvételt.

 

 

     
     
     

Öpi-Öfa 2008

Véget ért a 2008-as Öpi-Öfa Pipishegyen. A MAC három gépe több mint 30 órát repült a tíz napos versenyen. Az aránylag kedvező időjárás és a résztvevők elszántságának köszönhetően hét értékelhető versenyszám született.

 

 

 

 

A sportbizottság (Moravetz, Dezsőbá) is pozitívnak ítélte meg a jubileumi találkozót ahol szabálytalanság, sportszerűtlen magatartás nem fordult elő. Az összetett eredmények a következők:

1. Molnár Géza    Mucha Std.        HA-4235

2. Móczán János Super Futár        HA-4215

3. Miklán Zoltán  Mucha Std.        HA-4032

A lányokat (mint minden évben) a Halmi Zsuzsa-Benke Ica páros képviselte, tiszteletre méltó eredménnyel. Reméljük jövőre még több versenyző és gép fog szerepelni ezen a jó hangulatú dzsembolin.

 

      

Bázisrepülőtér

Végre pont került a repülőtér bérlésének kérdésére is. Varga Sanyi kapta meg a lehetőséget a reptér működtetésére. Reméljük, hogy a közös szakmai munka gyümölcseként megindul egy rég várt, pozitiv fejlődési folyamat, melyből nemcsak a repülőtéren működő klubok, hanem az egyetemes Gyöngyösi repülés  is kamatozik, és talán pár év múlva eljutunk arra a szintre ahol jelenleg a "nyugat" Európai társszervezetek állnak.  Meggyőződésünk, hogy e folyamat  alapköve csak is a repülőtéren lévő egyesületek együttműködése lehet. A közös célok eléréséhez szükség van minden dolgos, hozzáértő kézre.

 

Jubileumi Ötye-Öfa

otye

 

Idén tizedik alkolammal kerül megrendezésre a már hagyományosnak mondható Ötye-Öfa találkozó. Egyesületünk három gépe vesz részt a versenyen. A két Muchával vendég pilóták kívánnak indulni, míg a Június 18-al előreláthatólag klubtagjaink fognak szerencsét próbálni.

 

                 Ötye-Öfa 2005


Szeretnénk ha ez a rendezvény az elkövetkező években is Pipishegyen maradna és szinvonalasabb körülmények között tudnánk lebonyolítani a versenyt. Ehhez minden segítséget meg kell adni a főszervezőnek – Molnár Gedának – annak érdekében, hogy tényleges előrelépés szülessen a kérdésben.

Itt is ki kell hangsúlyoznom a repülőtéren működő egyesüetek pozitív együttműködésének fontosságát. Tennivaló van bőven. A célok elérése érdekében már idén meg kell kezdeni a munkát a jövő évi rendezvény szervezésének kérdéseiben. A MAC szeretne aktivan bekapcsolódni a munkába, hiszen az Old Timer repülés egyik fő profilunk. Jó lenne magát a versenyt egy (esetleg nemzetközi) repülőgép bemutatóval összekapcsolni, ahol a résztvevők és a vendégek megismerhetnének néhány hazai és külföldi öreg repülőgépet.

Technika, jelen és jovő

boci1A MAC jelenlegi technikai eszközei maradéktalanul biztositják a vitorlázó üzem szakszerű ellátását. Légi és földi technikánkat folyamatosan korszerűsitjük, hogy mindig a legmagasabb szinvonalon és biztonságosan tudjuk sporttevékenységünket végezni. Megérkezett egy Nimbus 2 szabadosztályú teljesítmény gép Kágyula legújabb szerzeményeként. Miután Juhász Józsi KA7-ese értékesítve lett, el kellett dönteni milyen kétüléses gépet fogunk beszerezni a szükséges gyakorlatba hozó és ellenőrző feladatok elvégzéséhez. Döntésünket erősen befolyásolta az Old Timer gépek szeretete és az, hogy olyan tipust válasszunk ami illik a már meglévő gépparkunkhoz. A kör leszűkult. Sőt csak egy választásunk maradt:

 

BOCIAN . . . .

 

boci2A piackutatás megtörtént és alig kétezer euróért sikerült vásárolni egy aránylag jó állapotú Bocit. Mivel kevés hátralévő üzemidővel rendelkezett ezért úgy döntöttünk, hogy egyből a gyárba (SZD Jezów) visszük nagyjavításra. Hamarosan el is készül a csodálatos szerkezet, és a következő évad ellenőrző repüléseit  már a saját tehenünkkel tudjuk végrehajtani.

 

Vitorlázó és motoros oktatói jogositással rendelkező tagjainkon keresztül van biztositva az egyesület pilótáinak folyamatos szakmai képzése, mind elméleti és gyakorlati szempontból. Technikai eszközeink kizárólag egyesületünk tagjainak tulajdonában vannak. A tulajdonviszony és a szakmai hozzáértés biztositja az állagmegóvást.Jelenleg a következő eszközökkel rendelkezünk:

 

 

 

Légijárművek:

HA-1133                        KA-4                 segédmotoros vitorlázógép

HA-4032                        Mucha Std.        vitorlázógép

HA-4033                        Nimbus 2           vitorlázógép

HA-4133                        Június 18           vitorlázógép

HA-4233                        Mucha Std.        vitorlázógép

HA-4265                        Fóka 5               vitorlázógép

D-3365                          Bocian               vitorlázógép

Földi technika:Önjáró csörlő aggregátor, kötévisszahúzó gépkocsi, vitorlázógép szállitókocsik, tároló konténerek, lakókocsi (melegedő, felkészülési helyiség)

Repülő üzem kiszolgáló eszközök:Leszállójel készlet, szélzsák, URH rádió berendezés, tűzoltó készülékek

A jövőben terveink közt szerepel egy "igazi" Old Timer vitorlázógép felújitása. Jelenleg a források, lehetőségek kutatása folyik. Álmunk egy hazai vonatkozású, öreg vitorla talpraállítása és repülőképessé tétele. A szomorú valóság, hogy alig alig maradt valami az igen gazdag sportrepülő múltunkból.