Viszlát Oszkár!

Bevégeztetett. 2009 Május 1.-én végleg megállt a 19880867 gyári számú, HA-SEO lajstromjelű,  PZL-104 Wilga 35A motorja.
 
 
 
Annyira, hogy már egyetlen "50 órást" sem kell Opitz Karcsinak megütnie rajta. Sajnos.
 
A gép gyári kibocsátása után került Pipishegyre a Mátravidéki Szénbányák Repülőklubhoz (a Repülőklub Gyöngyös elődje) és az utolsó percig szolgálta a helyi sportrepülést. A balesetben szerencsére senki nem sérült meg komolyabban, csak Oszkár. Ő viszont halálosan.
 

 

 

A boldog békeidők, amikor még "hemzsegtek" a motoros gépek a hegyen

A műszak tiszteleg!

 

Az MHSZ megszűnésével elapadt központi források, súlyos helyzetet teremtettek a repülőklubok napi működését illetően. Ez alól a Gyöngyösi egyesület sem volt kivétel. Az egyre csökkenő ráfordítások a technika üzembentartását is sokkal  nehzebbé tették. Gyetus (Gyetvai Attila - klub elnök, rg. szerelő és vontató pilóta) távozásával, pedig kézről kézre adtuk (jogosítással rendelkező szerelők) az üzemeltetést. Amit lehetett, megtettünk érte. Eddig tartott.   Szomorú , hogy így végződött.......
 
Oszkár balesetével lezárult egy korszak Pipishegyen. A közeljövőben nem várható, hogy lesz állandó motoros gép Gyöngyösön, ami igen leszűkíti a lehetőségeket. Gondolok itt a vitorlázó repülőkre.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A vég 
 
A gépen valaha is dolgozó szerelők, mérnökök nevében
 
Kiss Gyula

 

MAC Március - Április

2009 tavasza is bővelkedett eseményekben. Csak röviden, pontokba szedve ismertetem az egyesületünk működésével kapcsolatos történéseket.

 

 

Március 21.-én tartottuk az első "évadnyitó" üzemnapot Pipishegyen. A sok munkával felújított agregátor sikeresen vizsgázott, - húz mint a veszedelem - és a sárga Légy is meg lett szellőztetve.

 

Április 24-26 között részt vettünk az Esztergomi klub által szervezett, Magyar Oldtimer Vitorlázórepülő találkozón, ahol a Június 18-ast mutatta be a MAC csapata (Vali, Árpi + 1 fő, Józsi, Sajti).

 

 

 

Április 28.-án állítottuk ki a zöld Muchát a Gyöngyösi óvodásoknak szervezett, közlekedési kiállítás keretein belül. Mindkét helyszínen nagy sikere volt a gépeknek.

 

Az eseményekkel kapcsolatos fotókat a galériába feltöltöttük.

 

Elkészült a "Macregátor"

 

A több hónapos munka és közös összefogás eredményeképpen befejeződtek az aggregátor felújítási munkái. Megtörtént a motorcsere, a differenciálmű rendbetétele és ami a legfontosabb, beépítésre került az új hidraulikus tengelykapcsoló szerkezet. Mindez nem jöhetett volna létre azok nélkül, akik munkájukkal, pénzükkel, felajánlásaikkal segítették a közös munkát. Külön szeretném megköszönni Tardosi Zsolt segítségét és anyagi hozzájárulását, a GYVSK "szakembereinek" a lakatos munkák és átalakításokban nyújtott segítségét, valamint minden közreműködőnek önfeláldozó támogatását. 

Kóré Vili Kitüntetése

A polgári repülés világnapja alkalmából Kóré Vili a Polgári Repülésért Érdemérem kitüntetésben részesült. Mint tudjuk Vili a vidéki repülőterek fejlesztésében szerzett hatalmas érdemeket. Munkájának köszönhető többek között bázisunk, a Pipishegyi repülőtér talpraállítása is.  Céltudatos és eltökélt vezetése alatt indult virágzásnak a repülőtér és a repülőklub is. Felépült az új iroda-műhely együttes (fehér ház), a szűkülő anyagi lehetőségeket a klub vállalkozási tevékenységgel (teherfuvarozás) és külföldi vendégrepülők táboroztatásával kompenzálta. Vili távozásával nem csak a fejlődés és a fejlesztések lassultak majd álltak le teljesen, hanem az állagmegóvási és szintentartási munkák is. Ezért tart a repülőtér ma ott ahol. A negatív folyamatok megállítására azonnali intézkedésekre és a repülőtéren működő egyesületek összefogására, közös munkájára van szükség.

Kóré Vili a Vidéki Repülőterek Szövetsége (VRSZ) felterjesztésére kapta meg a megérdemelt kitüntetést. Erőfeszítéseinek eredménye a Fertőszentmiklósi repülőtér létesítése is. Kívánunk a további munkájához egészséget és legalább annyi energiát mint amennyit eddig befektetett a vidéki és kistérségi repülőterek fejlesztésébe.

Fotó: Őcsényi Repülőklub Forrás: MVSZ, Daró János

 

MAC MRSZ tagság

Az MRSZ 2008 December 17.-i elnökségi ülésén a MAC tagfelvételmi kérelmének helyt adott, és így egyesületünk immár a Magyar Repülő Szövetség tagegyesületeként, a vitorlázórepülő szakágban az MVSZ szakszövetségi irányítása és felügyelete alatt végzi munkáját. Kérek minden MAC tagot a szakszövetségi előírások és utasítások maradéktalan, szakszerű betartására.

 

Jön a Boci!

Hamarosan befejeződik a HA-3933 -as Bocian gyári nagyjavítása Jezówban. Terveink szerint tavasszal hozzuk haza az új madarat. A nagyjavítással párhuzamosan megtörtént a kötött üzemidő korlát kiterjesztése is a BE-032/2003 bulletin alapján. Ennek megfelelően a 3933-as "borjú" 4000 óráig üzemeltethető a normál ellenőrzési rendszer (50 órás + éves felülvizsgálat) szerint. A 4000 óra elérése után pedig a Lengyel fagépeknél már ismert állapot szerinti (200 óránkénti szerkezeti vizsgálat) üzemeltetési szabályok szerint repülhet tovább.

 

 

Reméljük sokáig használhatjuk ezt a gyönyörű, klasszikus kiképzőgépet. Sajnos hazánkban egyre kevesebb Boci repül, pedig az öregebb Gyöngyösi pilóták emlékezhetnek azokra az időkre amikor még Pipishegyen is volt belőle egy szebb napokat megért (HA-5195) példány. És pont emiatt szeretném megköszönni minden MAC-os áldozatos közreműködését, munkáját aminek eredményeként talpra tudtuk állítani ezt az öreg vitorlázó gépet és így ismét lesz Bocian a hegyen. További fotókat a galéria rovatban találhattok a MAC flotta mappában.

 

"Macregátor" Blues

A földi technika téli karbantartása és ellenőrzése gőzerővel beindult. Az elmúlt hétvégeken az aggregátor került terítékre. Tardosi Zsolt művezetésével motorcserét hajtottunk végre. Hátra van még a differenciálmű és a kuplung szerkezet javítása. A tavaszi kezdésre mindenképpen kifogástalanul működő, üzembiztos aggregátorra van szükség. Annál is inkább mivel Bocianunk nagyjavítása véget ér Jezówban és ehhez a géphez kell a vonóerő. Köszönjük minden közreműködőnek a segítséget és a munkában való részvételt.

 

 

     
     
     

Öpi-Öfa 2008

Véget ért a 2008-as Öpi-Öfa Pipishegyen. A MAC három gépe több mint 30 órát repült a tíz napos versenyen. Az aránylag kedvező időjárás és a résztvevők elszántságának köszönhetően hét értékelhető versenyszám született.

 

 

 

 

A sportbizottság (Moravetz, Dezsőbá) is pozitívnak ítélte meg a jubileumi találkozót ahol szabálytalanság, sportszerűtlen magatartás nem fordult elő. Az összetett eredmények a következők:

1. Molnár Géza    Mucha Std.        HA-4235

2. Móczán János Super Futár        HA-4215

3. Miklán Zoltán  Mucha Std.        HA-4032

A lányokat (mint minden évben) a Halmi Zsuzsa-Benke Ica páros képviselte, tiszteletre méltó eredménnyel. Reméljük jövőre még több versenyző és gép fog szerepelni ezen a jó hangulatú dzsembolin.

 

      

Bázisrepülőtér

Végre pont került a repülőtér bérlésének kérdésére is. Varga Sanyi kapta meg a lehetőséget a reptér működtetésére. Reméljük, hogy a közös szakmai munka gyümölcseként megindul egy rég várt, pozitiv fejlődési folyamat, melyből nemcsak a repülőtéren működő klubok, hanem az egyetemes Gyöngyösi repülés  is kamatozik, és talán pár év múlva eljutunk arra a szintre ahol jelenleg a "nyugat" Európai társszervezetek állnak.  Meggyőződésünk, hogy e folyamat  alapköve csak is a repülőtéren lévő egyesületek együttműködése lehet. A közös célok eléréséhez szükség van minden dolgos, hozzáértő kézre.

 

Jubileumi Ötye-Öfa

otye

 

Idén tizedik alkolammal kerül megrendezésre a már hagyományosnak mondható Ötye-Öfa találkozó. Egyesületünk három gépe vesz részt a versenyen. A két Muchával vendég pilóták kívánnak indulni, míg a Június 18-al előreláthatólag klubtagjaink fognak szerencsét próbálni.

 

                 Ötye-Öfa 2005


Szeretnénk ha ez a rendezvény az elkövetkező években is Pipishegyen maradna és szinvonalasabb körülmények között tudnánk lebonyolítani a versenyt. Ehhez minden segítséget meg kell adni a főszervezőnek – Molnár Gedának – annak érdekében, hogy tényleges előrelépés szülessen a kérdésben.

Itt is ki kell hangsúlyoznom a repülőtéren működő egyesüetek pozitív együttműködésének fontosságát. Tennivaló van bőven. A célok elérése érdekében már idén meg kell kezdeni a munkát a jövő évi rendezvény szervezésének kérdéseiben. A MAC szeretne aktivan bekapcsolódni a munkába, hiszen az Old Timer repülés egyik fő profilunk. Jó lenne magát a versenyt egy (esetleg nemzetközi) repülőgép bemutatóval összekapcsolni, ahol a résztvevők és a vendégek megismerhetnének néhány hazai és külföldi öreg repülőgépet.