L-2 Róma
Az L-2 Róma utánépítése
Restaurálás: Részletes Ismertető
Lampich Árpád 1898 Május 11. – én született Budapesten. Gépészmérnök, repülőgéptervező. Alapító tagja a Műegyetemi Sportrepülő Egyletnek. 1924-ben megépítette az egylet első gépét, az L – 1-et , melyet 12 LE-s Thorotzkai-motorral szerelt fel, és a világon az első motoros vitorlázó repülőgép volt. 1925-ben elkészült a „Róma” nevű, 18 LE-s motorral felszerelt, 200 kg önsúlyon aluli gépével 1927 – 30 között három alkalommal (egy ízben maga Lampich) világrekordot állítottak fel. Gépeinek egy részét Bánhidi Antallal és Thorotzkai Péter motorszerkesztővel együtt tervezte. Az 1930-as években Bécsben a Hopfner Flugzeugbau szerkesztőmérnöke, majd a Győri Vagongyár repülőgép-osztályán, később a Sportárutermelő Vállalat vitorlázó-repülőgép-üzemében dolgozott Esztergomban. A 40-es évek végén építette meg munkatársaival (Balogh János, Kapuvári Jenő, Pusztai Béla, Sónyi Gusztáv, Dr. Szomolányi Károly) a Győr II-t, az első magyar fémépítésű teljesítményvitorlázó gépet. A II. világháború után részt vett a magyar sportrepülés újjáépítésében. 1956 Április 30.-án huhyt el Esztergomban.
Lampich Árpád „Róma” túragép 1930-ból Bánfalvy Ákos rajza – Országos Széchényi Könyvtár
A műhely 1999-ben kezdte meg a H-MAFD L-2 Róma teljes felújítását a Közlekedési Múzeum részére. A munkákkal párhuzamosan elkezdődött a megmaradt rajzok begyűjtése, illetve az eredeti gép műszaki „feltérképezése” és a hiányzó, szerkezeti rajzok elkészítése. Váradi László elhatározása alapján megindult egy repülőképes replika építése. Az elkészült gép berepülése és engedélyezési eljárása jelenleg is folyik. Reméljük hamarosan megkap minden szükséges engedélyt a kis repülőgép, és repüléseivel méltó emléket tud állítani egykori tervezőjének.